Aandacht! Aaaaandacht?!
Aandacht. Stiekem houdt iedereen ervan. De een komt er uitbundig voor uit en wordt chagrijnig als er op WhatsApp wél berichten worden gelezen, maar niet meteen worden beantwoord. De ander wuift alle aandacht weg en krijgt binnen 5 seconden de kleur van Sneeuwwitje’s giftige appel. Maar stiekem, heel stiekem, vindt iedereen een beetje (extra) aandacht fijn. Bij Brabant Match weten we dat en houden we hier rekening mee. Sterker nog, onze hele bedrijfsvoering, missie en visie zijn gebouwd op betrokkenheid en persoonlijke aandacht. Door mensen niet te zien als nummertjes, maar als biologische kringloop-van-het-leven-gangers, creëren we een huiselijke en gemoedelijke sfeer in alles wat we doen en communiceren. En dat is precies de reden waarom je wel bij ons koffie komt drinken en niet bij andere uitzendbureaus.
Nog niet overtuigd van het belang van persoonlijke aandacht? Laten we een casus onder de loep nemen.
De kassajuffrouw: “Doe mij maar (g)een lopende band vol aandacht”
Met een kar vol boodschappen loopt Riet door een supermarkt waarvan de naam nagenoeg gelijk is aan haar man Addi. Riet heeft alle tijd, Riet is hoogbejaard en Riet houdt van mensen. In plaats van haar dagelijks leven te leven achter het keukenraampje inclusief kasplantje, trekt ze er graag op uit en ziet ze een retourtje supermarkt als een ware vakantie. Ze ontmoet elke dag nieuwe mensen, ze shopt bij de supermarkt zoals een minderjarige dat bij de Primark doet en ze heeft de dag van haar leven. En dat elke dag weer.
De kassajuffrouw is er een die daar niet zit om nieuwe mensen te ontmoeten en te werken zoals de meest fanatieke werker werkt. Ze heeft alles behalve de dag van haar leven. Zij zit er om geld te verdienen en de brillenglazen op haar neus lijken een mensenfilter te bevatten: een filter die andere personen in haar leven onzichtbaar maakt. Wanneer Riet haar karretje enthousiast op de lopende band heeft geleegd, staat ze voor de kassajuffrouw te wachten tot zij klaar is met scannen. Met haar betaalpas in de hand trakteert ze de kassajuffrouw op een vriendelijke glimlach, maar zij lijkt geen oog op haar te hebben. Sterker nog, ze heeft nog niet eens iets tegen haar gezegd. Ze is hier voor het geld, niet voor die oude taart aan de kassa.
Riet had dat beetje aandacht wel gewaardeerd. Ze is gewend om anderen bij een (eerste) ontmoeting te trakteren op een ‘hiep’ en een ‘hoi’ en soms een klein praatje over het weer of de ellende in de wereld. De kassajuffrouw is daar niet voor in. Het leeftijdsverschil is te groot, ze krijgt geen enkele euro méér op haar rekening gestort als ze ‘hoi’ zou zeggen en ze heeft al helemaal geen zin in tijdrekken om die vrouw wat aandacht te geven. Daar koop je niks voor. Zij weet als geen ander dat aandacht niet verkoopt. De boodschappen kunnen ze bij haar kwijt, maar daar is het ook mee gezegd.
Riet: “Doe mij maar een ander kassajuffrouwsupermarktding”
Ondanks het feit dat Riet geen blik waardig was aan de kassa, blijft ze een lieve, zachtaardige vrouw die oog blijft hebben voor anderen. Toch kiest ze ervoor om haar dagelijkse boodschappen bij een andere supermarkt te doen, waar er wél naar haar gekeken wordt als ze aan de kassa staat. Ergens waar ze wel een ‘hallo’ krijgt van de kassajuffrouw en waar ze wel wordt getrakteerd op een gemeende glimlach. De appels, groenten en het brood zijn even lekker bij een andere aanbieder, dus waarom zou ze niet wisselen naar een supermarkt die haar dat beetje extra voldoening geeft? Een appel is een appel, maar een kassajuffrouw is niet altijd een kassajuffrouw. In beide supermarkten verkopen ze producten, maar de manier waarop maakt het verschil. En laat dat nou net het verschil zijn dat Riet laat wisselen van supermarkt.
Laat ons dat ander kassajuffrouwsupermarktding zijn!
Bij Brabant Match verkopen we geen brood, appels of groenten. We ‘verkopen’ banen. Nee, we zijn geen vrijwilligersorganisatie die dat op vrijwillige basis doen; ook wij willen bij de supermarkt kunnen shoppen en soms naar de Efteling kunnen gaan. En toch zijn wij het tegenovergestelde van de kassajuffrouw bij de supermarkt waarvan de naam nagenoeg gelijk is aan Riet’s man Addi. Persoonlijke aandacht is namelijk onze kracht. Het is de stroom die de lopende band laat functioneren en de producten naar de kassa verplaatst. Het is de glimlach die ervoor zorgt dat klanten hun dagelijkse boodschappen daar blijven doen. Het is alles wat niet tot onze primaire dienstverlening hoort. Service en persoonlijke aandacht is koning.
En daarin verschillen we van heel veel andere uitzendbureaus. Wij zijn niet saai, suf, afstandelijk. Bij ons is de koffie niet lauw en de airco staat op hete dagen gewoon aan. Omdat we plezier hebben in ons werk, lachen we gemeend naar iedereen die binnenkomt. Kennismakingsgesprekken zijn gezellig en voelen goed. Een beetje extra aandacht en tijd ‘kwijt’ zijn aan iedereen die bij Brabant Match komt, is geheel vanzelfsprekend. En nee, daar koop je niks voor. Daar krijgen we geen enkele euro méér van op onze rekening gestort. Maar het maakt wel verschil. En laat dat nou net het verschil zijn dat ons als uitzendbureau uniek maakt in de dingen die we doen. In hoe we ze doen.
Klik hier als je werkzoekende bent en op zoek bent naar een baan die bij je past.
Klik hier als je opdrachtgever bent en op zoek bent naar (een) medewerker(s).